تولید محتوا برای سئو سایت، مهمترین و پرهزینهترین بخش دیجیتال مارکینگ، بعد از طراحی سایت است و چالشها و مسائل زیادی به همراه دارد.
تولید محتوا معمولا یکی مهمترین کارها در سئوی سایت است و همیشه برای سئوکاران و بازاریابان محتوا چالش برانگیز است.
معمولا زمانی که میخواهیم تولید محتوا کنیم با چالشهایی مثل انتخاب موضوع، لحن صحبت محتوا، زمان انتشار پیام دست و پنجه نرم میکنیم.
گاهی اوقات موضوعات زیادی به ذهن ما میرسد اما نمیدانیم کدام موضوع را باید در اولویت قرار دهیم.
در این مقاله قصد داریم با پرداختن به موضوع چگونگی نوشتن «نقشه محتوا» و «استراتژی محتوا» به شما کمک کنیم بتوانید با این چالشهای اصولی و حرفهای روبهرو شوید.
مقاله پیشنهادی برای شما:
نقشه محتوا چیست؟
اگر سایت خود را به مثابه یک شهر تصور کنید. هرکدام از محتواها و پستهای شما یک خانه است. تحویل محتوای مناسب در زمان مناسب به مخاطب مناسب را «نقشه محتوایی» یا «طراحی محتوایی» گویند.
تعریف نقشه و استراتژی محتوایی
استراتژی محتوا، طرح و برنامهای است که به شما کمک میکند تا با طی کردن گامهای آن، محتواهای خود را مناسب نیاز مخاطب تولید کرده و در زمان مناسب که مخاطب به آن محتوا نیاز دارد؛ محتوا را به دست او برسانید. استراتژی یا راهبرد محتوا نیز اهداف، سیاستها و نحوه طی کردن این گامها تا رسیدن به اهداف را مشخص میکند.
فواید نوشتن استراتژی محتوا
استراتژی محتوا به شما کمک میکند تا بدانید در هر مرحله باید چه محتوایی را تولید کنید. ابتدا کلان موضوعات خود را مشخص کنید و با خرد کردن آن به موضوعات جزئیتر و انتشار آن در زمان مناسب بتوانید به اهداف و کلمات کلیدی تعیین شده خود برسید.
همچنین استراتژی محتوا از هدر رفت هزینه تولید محتوا جلوگیری میکند و به شما کمک میکند تولید محتوای «سیاهمشق» شما را کاهش میدهد. محتوای سیاه مشق محتوایی است که صرفا سایت شما را پر میکند ولی هیچ ارزش افزودهای برای شما تولید نمیکند.
خطرات نداشتن استراتژی محتوا
اگر استراتژی محتوایی و نقشه مشخصی برای تولید محتوا نداشته باشید به نقطه مشخصی نخواهید رسید. اگر هدف نداشته باشید یعنی نمی دانید میخواهید به کجا بروید.
نداشتن نقشه تولید محتوا و استراتژی محتوایی یکی از دلایل اصلی هدر رفت هزینه تولید محتوا در سایتها است.
همچنین در صورت نداشتن نقشه محتوا، شما محتوای خود را با نظم مشخصی تولید نخواهید کرد و این منجر به کاربرناپسند شدن سایت شما و سردرگمی کاربر و مخاطب شما خواهد شد.
مراحل نوشتن استراتژی محتوا
برای نوشتن استراتژی تولید محتوا ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید. تا زمانی که ندانید دقیقا میخواهید برای چه کسی محتوا تولید کنید نمیتوانید به موضوع، لحن و زمان مناسب برای تولید محتوا برسید.
پس از این کار باید صفحات سایت خود را تحلیل کنید و بررسی کنید کدامیک از صفحات شما بیشتر مورد توجه مخاطبین شماست و همچنین معمولا مخاطبین شما با چه کلمات کلیدی شما را در اینترنت پیدا میکنند.
در گام بعدی باید اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید و تعیین کنید می خواهید تا چند ماه آینده دقیقا در چه کلماتی در گوگل بالا بیایید.
یکی از مراحل مهم بررسی رقبا است. باید وضعیت رقبای خود را بررسی کنید و از آنها ایده بگیرد و همچنین نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین اقیانوسهای آبی را برای توسعه کسب و کار خود پیدا کنید.
پس از طی کردن این مراحل میتوانید یک تقویم محتوایی درست کنید و گامهای رسیدن به اهدافتان و موضوعات سایت خود را مشخص کنید. در پایان باید به یک برنامه زمانی (gantt chart) برسید. در ادامه به تشریح هر یک از این گامها میپردازیم.
گام اول: مخاطب من کیست؟ (Audience Persona)
در تست شخصیتشناسی روانشناس به دنبال شناخت کامل مراجعه است تا بتواند بهترین مشاوره را به او بدهد. شما نیز باید قبل از تولید محتوا مخاطب هدف خود را بشناسید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به نیاز او پاسخ بدهید .
تعریف پرسونای مخاطب
پرسونا تصویری مخاطب شماست. یک تصویر فرضی و قابل فهم برای شما که میتوانید با نگاه کردن به آن به ویژگیهای شخصیتی، علایق، نحوه مصرف و درآمد و سایر ویژگی مخاطبان خود پی ببرید. اما برای رسم و رسیدن به تصویر درست از مخاطب هدف یکی از بهترین روشها، پرسیدن 8 سوال کلیدی است.
8 سوال کلیدی
او کیست ؟(Who )
شما با توجه به نوع سایت خود خدمات مختلفی را ارائه میدهید. در گام اول باید با تحلیل دیتای خود ببینید معمولا مخاطبین شما به چه محصولات یا خدماتی بیشتر علاقهمند هستند؟ چه سنی دارند؟
اگر بتوانید او را در قالب یک شخصیت خیالی ترسیم کنید و در این توصیف ویژگیهای او را دقیق بیان کنید؛ میتوانید ادعا کنید به این سوال به خوبی پاسخ دادهاید .
چرا به سایت من سر میزند ؟ (Why)
تمام آدمها برای انجام کارهای خود دلیل دارند. این دلایل میتواند حاصل دو دوتا، چهارتا منطقی باشد که تحریک شدن لحظهای احساسات. هرچهکه هست.
شما باید بفهیمد مخاطبین شما چرا برخی از محصولات و خدمات شما را بیشتر دوست دارند. چرا برخی از صفحات سایت شما پربازدید است و برخی خیر ؟
مخاطبین شما از کدام محصول راضیتر هستند ؟ (What)
اگر سری به نظر مشتریان خود بزنید. احتمالا بازخوردهای مختلفی از سایت خود دریافت خواهید کرد. یکی از مهمترین کارهایی که برای شناخت شخصیت مخاظب هدف خود باید انجام دهید؛ شناخت محصولات یا خدمات مورد علاقه اوست.
چه زمانی مخاطب شما را بیشتر دوست دارد؟ (when)
طبیعتا همان گونه که فصلها پاییز و بهار دارند. سایت شما نیز هم بهار دارد و هم خزان. شما باید بفهمید مخاطب شما در چه مواقعی از سال، ماه و حتی روز بیشتر به شما سر میزند.
اگر یک سایت فروشگاهی هستید میتوانید با این تحلیل دقیق کمپینهای موثرتری برگزار کنید و از هدر رفت هزینه تبلیغات جلوگیری کنید.
محصولات و خدمات شما کجا ارائه میشود؟ (Where)
باید بررسی کنید مشتری محصولات و خدمات شما را معمولا از کجا تهیه میکند. شما نباید برای شناخت مخاطب هدف فقط در دنیای اینترنت تلاش کنید.
گاهی باید به دنیای واقعا بروید و رفتار مشتری خود را مشاهده کنید. گاهی هم می توانید بررسی کنید که معمولا کدام صفحات لندینگ مشتری مشتری را برای شما می آورد.
او چگونه خرید می کند؟ (How)
خب تا این جای کار مخاطب هدف خود را شناخته اید. در این مرحله باید بررسی به آخرین سوال خود پاسخ دهید. آنها چگونه تصمیم می گیرند؟
اگر بتوانید بفهمید مشتریان شما چگونه تصمیم می گیرند که یک کالا خریداری کرده یا یک کالا را خریداری نکنند؛ می توانید ادعا کنید که به بهترین درک از مخاطب هدف خود رسیدهاید.
گام دوم: کدامیک از صفحات بهتر هستند؟
در گام بعدی برای نوشتن نقشه محتوا باید به سراغ تحلیل صفحات سایت خود بروید. کدامیک از صفحات سایت شما پرمخاطبتر هستند و کدامیک از صفحات شما مخاطب کمتری را جذب میکند.
شما باید بتوانید با دستهبندی دقیق صفحات سایت خود به تحلیل دقیقی نسبت به علاقهمندی مخاطبین خود برسید. برای تحلیل صفحات سایت ابزارهای مانند Moz، Semrush و… میتوانند به شما کمک کنند.
در هنگام تحلیل صفحات سایت حتما به مخاطبین جدید و صفحات جدید توجه ویژه داشته باشید. بررسی کنید مخاطبین جدید شما معمولا از چه طریق و صفحاتی با شما آشنا شدهاند.
کدامیک از پستهای شما، مخاطبین جدید بیشتری را به سمت خود میکشاند. نتایج این تحلیلها به شما کمک میکند بتوانید برای ساخت پربازدیدترین صفحات برنامهریزی کنید و استراتژی محتوایی بهتری بنویسید.
گام سوم: مخاطبین شما چه کلمات کلیدی را بیشتر دوست دارند؟
خب تا اینجای کار یاد گرفته اید که مخاطبین شما چه شخصیتی دارند. حالا دیگر می توانید بهتر آنها را درک کنید. اما مخاطبین شما برای این که شما را در دنیای اینترنت پیدا کنند از کلمات استفاده می کنند.
پس باید کلمات مورد علاقه مخاطبین خود را پیدا کنید. سپس آن ها را دسته بندی کنید و طی یک برنامه منسجم شروع به تولید محتوایی کنید که کلمات کلیدی مدنظر شما و مخاطب هدف تان را در گوگل بالا بیاورد.
ابزارهایی که به شما برای شناخت کلمات کلیدی کمک می کنند؟
در دنیای اینترنت ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما برای شناخت کلمات کلیدی موردپسند افراد دنیای مجازی کمک می کند. ما در این مقاله قصد معرفی تمام ابزارها را نداریم و فقط به معرفی یک ابزار معروف و پرکاربرد بسنده می کنیم.
ساده ترین ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی (keywordtool)
یکی از ساده ترین ابزارها و البته کامل ترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت keywordtool.io است که به شما کمک می کند با جستجو عبارات یا کلمات مورد نظرتان میزان جستجوی آن ها توسط کاربران فضای مجازی را متوجه شوید.
البته قبل از استفاده از این ابزار دقیقا باید مشخص کنید که می خواهید چه محصول یا خدماتی را ارائه کنید. سپس به سراغ این ابزارها بروید و با کمک آن ها کشف کنید که مخاطبان احتمالا با چه کلماتی شما را در دنیای مجازی پیدا خواهند کرد.
کلمات کلیدی خود را دسته بندی کنید.
پس از این که با کمک ابزارهای مختلف کلمات کلیدی مدنظر خود را استخراج کردید باید بتوایند برای شناخت بهتر آن ها را دسته بندی کنید.
قطعا روش های مختلفی برای دسته بندی وجود دارد ولی یکی از بهترین روش ها برای دسته بندی محتوا، دسته بندی براساس دلیل جستجوی واژه است. معمولا افراد با 4 دلیل اصلی یک واژه را جستجو می کنند.
خریدن: معمولا زمانی که افراد می خواهند یک محصول یا خدمتی را از اینترنت خریداری کنند از واژه هایی مانند “قیمت + کالا” استفاده می کنند.
دانستن: اگر بخواهند در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنند. احتمالا آن این عبارت را جستجو می کنند: “موضوع + چیست؟”
رفتن: گاهی افراد به دنبال مکان خاصی برای تفریح، خرید، درمان و… می گردند پس از عبارت “مکان + نام شهر” استفاده می کنند.
انجام دادن: گاهی کاربران به دنبال روش انجام یک کار هستند پس احتمالا عبارت “چگونه درست کردن کیک خانگی” را جستجو می کنند.
حالا شما کلمات کلیدی خود را جستجو کرده اید و با کمک ابزارهایی که بیان شد فهمیده اید که کدام کلمه بیشتر از سوی کاربران هدف شما مورد توجه است.
گام چهار در استراتژی رقیبان خود را بشناسید!
خب در گام بعدی استراتژی محتوا باید رقبا خود را تحلیل کنید. هدف از تحلیل رقبا اولا دیدن نمونه های موفق و کسب ایده از آن هاست. ثانیا شناخت گپ و خلاءهای متحوایی رقبایتان است.
اگر بتوانید با ابزارهای مختلف نقاط قوت و ضعف رقبایتان را شناسایی کنید و رقابیتان را به خوبی تحلیل کنید می توانید با سرعت بیشتری در جذب مخاطب هدف از آنها پیشی بگیرید.
در تحلیل رقبا اولا به صفحات پرمخاطب آنها توجه کنید و ثانیا به کلمات کلیدی که منجر به ورود بیشتر به سایت آنها میشود؛ نگاه ویژه داشته باشید. همچنین میتوانید روی کلمات کلیدی که رقبایتان به آن بیتوجه بودهاند ولی از نظر مشتری جذاب است تمرکز کنید.
برای تحلیل رقبا، یکی از بهترین ابزارها سایت kwfinder.com است. شما پس از وارد کردن کلمات کلیدی می توانید سایت های رقیب خود را مشاهده کنید. همچنین با وارد کردن دامنه رقبای خود در این سایت می توانید کلمات کلیدی اثرگذار رقبای خود را متوجه شوید.
گام آخر: نوشتن تقویم محتوایی (Content Calender)
در این مرحله که مرحله نهایی برنامه ریزی و تهیه استراتژی محتوا شماست باید با کنار هم قرار دادن اطلاعاتی که کسب کرده اید؛ باید مشخص کنید هر کدام از عنوانین محتوایی خود را تحت چه قالبی و در چه زمانی می خواهید منتشر کنید.
برای تشخیص این موضوع باید شناخت دقیقی از مخاطب و نوع مصرف رسانهای او داشته باشید. تقویم محتوا به شما کمک می کند تا بتوانید به طور منظم محتوا تولید کنید.
زیرا یکی از مهم ترین عوامل برای بالا بودن در صفحات جستجو، داشتن یک سایت بروز است. اگر شما در ابتدای کار محتوای زیادی تولید کنید ولی در ادامه سایت شما راکد بماند پس از مدتی از فهرست صفحات نتایج حذف میشوبد.
هیچ وقت فراموش نکنید که برای طی کردن این مسیر گام به گام حرکت کنید. ابتدا سعی کنید عبارتهای بلند را هدف قرار دهید و سپس تلاش کنید به عبارت ها و کلمات کوتاه برسید زیرا
رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود / رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود