انواع استراتژی محتوا

انواع استراتژی محتوا، از تنفس تا قیف محتوایی

همواره تولید محتوای زیاد به معنای موفقیت نیست. گاهی محتوای بی‌کیفیت می‌تواند اثر مخرب داشته باشد و فقط به سایت شما ضرر بزند. گاهی باید به جای تولید محتوا، نفس بکشید یا به بازآفرینی محتوای قبلی خود بپردازید. اگر می‌خواهید با انواع استراتژی محتوا و قیف محتوایی آشنا شوید و هنوز نمی‌دانید از چه روشی برای تولید محتوای خود استفاده کنید. این مقاله را از دست ندهید.
5/5 - (1 امتیاز)

آنچه در این پست می‌خوانید

استراتژی راه برنده‌شدن است و در حوزه تولید محتوا، انواع مختلفی از استراتژی محتوا برای تولید یک محتوای اثربخش و کارامد وجود دارد. استراتژی‌های محتوایی، انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها به شما کمک می کند؛ بتوانید به بهترین شکل به هدف خود برسید.

در این مقاله قصد داریم با 4 نوع از استراتژی محتوا آشنا شویم. هر یک از این استراتژی‌های تولید محتوا به شما کمک می‌کند که با کمترین هزینه به بالاترین سطح از اهداف خود برسید.

انواع استراتژی محتوا

 

 

استراتژی اول: لحظه ای نفس بکش!

داستان اره کند و نجار

نجاری با یک اره کند مشعول ساختن یک میز بود. او ساعت‌ها برای ساخت یک میز وقت می‌گذاشت. مردی که در حال تماشای اره کردن او بود به او گفت: «چرا اره خود را تیز نمی‌کنی.»
نجار پاسخ داد: «فرصت ندارم».
مرد عابر آهی کشید و گفت:«اگر می‌دانست که با یک ساعت دست از کار کشیدن و اره تیز کردن، سرعت کارش ده برابر می‌شود؛ هیچ وقت چنین پاسخ نمی داد.»

استراتژی تنفس!

یکی از استراتژی‌های مهم که اکثر تولیدکنندگان محتوا از آن غافل هستند. استراتژی تنفس است. در این استراتژی به جای تولید مداوم و مستمر محتوا، اندکی تولید محتوای خود را کاهش می‌دهید. با این کار شما و تیم محتوایی‌تان، می‌توانید استراحت کنید و قوای خود را تجدید کنید. سپس با انرژی بیشتر، محتوای موثرتری را تولید کنید.

در استراتژی تنفس قرار نیست که تولید محتوای خود را متوقف کنید بلکه صرفا میزان تولید و انتشار محتوا را کاهش می‌دهید. کاهش تولید محتوا، این پیام را به مخاطب می‌دهد که شما یک حرکت ثابت ندارید بلکه گاهی سرعت و میزان انتشار محتوای خود را کاهش می‌دهید و گاهی بر سرعت تولید محتوای خود می‌افزایید.

البته گاهی مشتریان شما نیاز به تنفس دارند.

همیشه شما و تیم محتواییتان نیاز به تنفس ندارید. بعد از یک بمباران محتوایی در یک کمپین تبلیغاتی، مخاطب از محتوای زیاد شما خسته شده است. پس برای این که شما را کنار نگذارد؛ نیاز دارید اندکی از میزان تولید محتوای خود کم کنید. می‌توانید در هنگام تنفس محتوایی سیگنال‌هایی برای او ارسال کنید که او این تغییر را حس کند.
به طور مثال می توانید به جای این که تعداد زیادی محتوای متنی تولید و منتشر کنید. شروع به تولید محتوای صوتی یا ویدئوی با فاصله زمانی بیشتر کنید. قطعا مخاطب شما از این تنوع در تولید محتوا و همچنین بمباران نشدن محتوایی خوشحال می شود. در بخش بازآفرینی محتوا، به طور مفصل این موضوع را شرح خواهیم داد.

به دنبال ایده های جدید باشید.

یکی از روش‌هایی که برای بدست آوردن ایده جدید مفید است رفتن به دل طبیعت و اندیشیدن است. می‌توانید در دوران استراحت محتوایی، به یک سفر بروید و شروع به اندیشه و تفکر در خصوص استراتژی تولید محتوا کنید. مطمئن باشید همین استراحت و اندیشه به شما کمک خواهد کرد که به ایده‌هایی برسید که کسب و کار شما را متحول خواهد کرد.

نوع دیگر استراتژی محتوا: بازآفرینی محتوا

یک اتاق به هم ریخته را تصور کنید. بهتر نیست شروع به مرتب کردن آن کنید. سایت شما مانند اتاقی است که اگر آن را مرتب نکنید مثل کمد آقای گوفی، بهم ریخته می‌شود. به هم ریخته شدن سایت شما یعنی مشتری و مخاطب شما در سایت شما گم می‌شود و زود سایت شما را ترک می‌کند.
برای مرتب کردن سایت خود باید به بازنگری محتوای قبلی بپردازید. آیا تمام تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها درست است؟ آیا نیاز به ایجاد یک دسته یا صفحه جدید ندارید؟ آیا برای برخی صفحات کم بازدید، زیاد هزینه نمی‌کنید.

بازآفرینی محتوا به معنای نوشتن مجدد پست‌های قبلی نیست بلکه تکنیکی است که به کمک آن شما می‌توانید محتواهای کمتر دیده شده خود را، پربازدیدتر کنید.

بازآفرینی محتوا

حتما پس از بررسی سایت و محتواهای قدیمی خود متوجه می‌شوید که برخی از محتواهای شما چه قدر ارزشمند است. همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا اگر برخی از محتواها را در قالب جدید ارائه کنید بهتر نیست؟ شاید شما یک مقاله در سایت خود داشته باشید که اگر آن را تبدیل به یک پادکست کنید مخاطب بسیاری آن را خواهند شنید.

قالب‌های جذاب

اگر به دنبال تغییر قالب برخی از محتواهای خود هستید می توانید به این ایده‌ها توجه کنید. مثلا می‌توانید یک مقاله را تبدیل به اینفوگرافیک کنید و عکس اینفوگرافیک را در پیج خود به اشتراک گذاشته و لینک مقاله را به عنوان پیوند قرار دهید. همچنین می‌توانید یک محتوا و پادکست صوتی را با قرار دادن چند تصویر تبدیل به یک کلیپ جذاب کنید.

بهبود لینک سازی داخلی

از پیوند دادن مقالات به یکدیگر غافل نشوید. این کار سایت شما را نزد موتورهای جستجو محبوب‌تر می‌کند. احتمالا زمانی که در حال نوشتن مقالات اول سایت خود بودید نسبت به موضوع یا عنواین مقالات بعدی بی اطلاع بودید. در حال حاضر سایت شما پر از مقالاتی است که عنوانی برخی به برخی دیگر مرتبط است با لینک دادن این مقالات به یکدیگر می توانید نزد موتورهای جستجو جذاب شوید.

محصولات قبلی خود را رایگان کنید!

می توانید یکی از محصولات خود را که دیگر مشتری ندارد، رایگان کرده و خبر این رایگان شدن را به مشتریان خود پیامک یا ایمیل بزنید. در آخر هم صفحات خود را از نظر بازدید بررسی کنید و صفحاتی که مخاطب ندارد را حذف کنید تا سایت شما آراسته‌تر شود.

ارسال در بسترهای جدید

یکی از اقداماتی که در بازآفرینی محتوا نباید از آن غفلت کنید. ارسال محتوا در بسترهای جدید است. ممکن است یک محتوا را برای دیده شدن صرفا تولید کرده‌اید و هیچ کار تبلیغاتی روی آن انجام نداده باشید. پس می توانید لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید این محتواها را در شبکه اجتماعی جدیدی به اشتراک بگذارید. با این کار شما زمان و هزینه‌های خود را مدیریت کرده‌اید و به جای تولید محتوای جدید و هزینه زیاد، محتوای تولید شده خود را، زیباتر و کارآمدتر ارائه کرده‌اید.

انواع استراتژی محتوا، قست سوم: با همه مثل هم برخورد نکنید.

حتما اصطلاح قیف محتوایی را شنیده‌اید. قیف محتوایی به شما کمک می‌کند که مخاطبین خود را دستچین کرده و گام به گام آن‌ها را تبدیل به یک مشتری وفادار کنید. استراتژی بازاریابی محتوا به کمک قیف محتوایی به شما کمک می‌کند تا بتوانید  مشتری‌تان را برای تبدیل شدن به یک مشتری وفادار، در یک سفر جذاب همراهی کنید.

قیف محتوایی از سه بخش تشکیل شده است که در ادامه به بررسی هر بخش می‌پردازیم:

بالای قیف محتوا و ارتباط گرفتن خوب با مخاطب

در نقطه شروع یا اصطلاحا بالای قیف، مشتری می‌خواهد با شما آشنا شود. پس کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید به خوبی خود را معرفی کنید. بیان تخصص و مزیت رقابتی محصولتان می‌تواند به شما کمک کند تا احتمال ارتباط بهتر با مخاطب را بالا ببرید.

 

قیف محتوایی

 

میانه قیف محتوایی و اولین خرید

مخاطبینی که سایت و برند شما برایشان جالب و جذاب باشد تصمیم می گیرند بیشتر با شما آشنا شوند. در این لحظه گرفتن ایمیل و ارسال رایگان یک محصول یا ارسال یک کدتخفیف جذاب، می‌تواند به جذب بهتر مخاطب کمک کند. همچنین در این قسمت شما باید به نیازهای مخاطب خود فکر کرده باشید و تلاش کنید راه‌حل‌های جذابی را برای برطرف شدن مشکلات به او پیشنهاد دهید.

این نقطه اولین تجربه مشتری در استفاده از محصول شماست. هر چه قدر که این تجربه برای او شیرین باشد این احتمال بیشتر وجود دارد که وی در ادامه دوباره، برای رفع نیاز خود به سراغ شما بیاید و از شما خرید کند.

انتهای قیف و مشتری وفادار

مخاطبینی که از محصول و خدمات شما استفاده کرده‌اند هنوز به شما اعتماد کامل ندارند. پس برای عبور کامل آن‌ها از قیف و تبدیل کردنشان به یک مشتری وفادار باید اقداماتی را انجام دهید. در این گام می‌توانید برای محصولاتی که فروخته‌اید خدمات پس از فروش جذاب ارائه دهید. به مشتریان خود کدهای تخفیف ارسال کنید یا برای آن‌های وبینارهای رایگان مشاوره‌ای برگزار کنید.

مشتریان اول، لزوما بهترین مشتریان نیستند!

لیستی از مشتریان داشته باشید و برای آنها امتیازاتی ویژه قائل شوید که برای اولین مشتریان خود قائل نشده اید. این تصور که گمان می کنید بهترین مشتریان، مشتریان اول هستند و باید همواره برای آنها کد تخفیف در نظر بگیرید تصور اشتباهی است. اتفاقا مشتریانی که حاضر شدند به شما اعتماد کنند و اولین خرید را از شما انجام دهند. احتمالا تبدیل کردنشان به یک مشتری وفادار بیشتر است.

استراتژی آخر و مهم ترین استراتژی: محتوای بدرد بخور تولید کنید.

حتما شده در یک سایت با یک تیتر جذاب روبه رو شدید ولی پس از چند ثانیه متوجه شدید که این محتوا اصلا بدرد نیاز شما نمی خورد. همچنین ممکن است یک محصول را از یک سایت خریده باشید ولی بفهمید که این محصول هیچ کاربردی ندارد و اصلا مشکلات شما را حل نمی کند.

بزرگترین خیانتی که یک سایت می‌تواند به خودش و مشتریانش بکند؛ تولید محتوایی است که برای او و مشتریانش کاربرد ندارد. زیرا این اتفاق موجب می‌شود که مشتری نسبت به برند شما، حس بی‌اعتمادی پیدا کند.

محتوای کارآمد

برای تولید محتوای مفید، مخاطب و نیاز او را بشناسید.

هر چه قدر بیشتر نیاز مشتری را بشناسید بهتر می توانید به نیاز او پاسخ بدهید. مرسوم‌ترین روش برای شناخت مخاطب ترسیم پرسونای اوست. پرسونای مخاطب در واقع تصویری است که شما از مشتری هدف محصول تان دارید.در مقاله نقشه استراتژی محتوا، به نکاتی برای شناخت پرسونای مخاطب اشاره شده است که به شما کمک می کند بتوانید برای مخاطب هدف خود، پرسونای بهتری ترسیم کنید.

برای رفع نیاز مخاطب، استراتژی محتوایی داشته باشید.

بعد از شناخت مخاطب باید بتوانید نیازهای او را به خوبی شناسایی کنید. سپس با یک استراتژی و راهبرد خوب به نیازهای او پاسخ بدهید. احتمالا قانون 80، 20 را شنیده اید. اگر می‌خواهید کسب و کار شما موفق شود باید بدانید سرمایه‌گذاری روی کدام نقطه بیشترین موفقیت را برای شما به همراه خواهد داشت.

از نظر کارشناسان برای موفقیت در کسب و کار، نوشتن یک استراتژی سئو خوب می‌تواند بیشترین اثرگذاری را برای به همراه داشته باشد. برای کسب دانش بیشتر در خصوص نوشتن استراتژی محتوا می‌توانید به مقاله سند استراتژی محتوا به زبان ساده مراجعه کنید.

برای خودتان محتوا تولید کنید.

زمانی که می‌خواهید یک محتوا تولید کنید احساس کنید مشغول تولید محتوا برای خودتان هستید. پس از تولید محتوا، آن را بررسی کنید و از خود بپرسید: «آیا این محتوا نیاز من را برطرف کرد. آیا به موضوعی که به دنبال آن بودم در این محتوا اشاره شده بود؟»

راه حل‌های بازار را بررسی کنید.

دانستن نیازمخاطب لزوما محصول شما را خواستنی و به درد بخور نمی‌کند. باید یک گام جلوتر بروید و با بررسی پاسخ‌ها و راه‌حل‌های موجود در بازار، یک پاسخ عالی به مخاطب خود بدهید. هر چه قدر پاسخ شما خلاقانه‌تر و جامع‌تر باشد احتمال جذاب بودن برای مخاطب را بالا می‌برد.

در بهترین زمان، بهترین پاسخ را بدهید.

یکی از ویژگی‌ها و نکات دقیق برای جذاب شدن دانستن زمان مناسب برای انتشار یک محتواست. اگر بدانید در چه زمانی باید محصول خود را ارائه دهید یا روی محصول خود تبلیغات کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که بهترین بازخورد را از مخاطب دریافت خواهید کرد. ابزارهایی مختلفی برای تحلیل کلمات پرکاربرد وجود دارد که یکی از بهترین آنها پیشنهادات گوگل است.

جمع بندی

اگر هنوز بین نوشتن یک استراتژی خوب یا ادامه دادن به همین روال مردد هستید توصیه می کنم، مجددا داستان نجار و اره را بخوانید. شاید تصمیم گرفتید با نوشتن یک استراتژی خوب محتوا، یا اعمال برخی از تکنیک‌ها و استراتژی‌های موجود در متن، گام محکم‌تری در راستای رسیدن به اهداف خود بردارید.

همچنین سایت سئو استراتژی آماده است تا در راستای نوشتن سند استراتژی محتوا در کنار شما باشد و به شما برای نوشتن یک استراتژی محتوا برای سایت‌تان مشاوره دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیاز به صفحه

برای دوستان خود بفرستین!

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

به این مطلب امتیاز دهید

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیاز به صفحه
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخوردهای برخط
دیدن همه کامنت ها

جدیدترین مقالات سایت

سبد خرید
0
نظر شما بسیار ارزشمند است، کلیک کنید برای نوشتن!x
Scroll to Top

شروع یک ارتباط دوستانه و همکاری بلندمدت

منتظر شنیدن صدای گرم شماییم 👈

09361779010

یا تو واتساپ پیام بفرستین

09361779010

شبکه های اجتماعی ما

اگر مشاوره خواستین، شماره بذارید تماس می‌گیریم

دوره جامع و راهبردی سئو 84

50 ساعت آموزش ویدیویی با پشتیبانی و آپدیت دائمی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه