SERP چیست؟
SERP مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Result Page یا معادل “صفحه نتایج موتور جستجو” است. موتور جستجویی که ما اغلب میخواهیم در آن رتبه بالاتری برای سایتمان بگیریم، گوگل (Google) است.
در اینفوگرافی زیر از وب 24، آناتومی صفحه اول نتایج گوگل نشان داده شده است.
💢 ساختار صفحه نتایج جستجوی گوگل، هر از چندی با تغییراتی مواجه میشود. این تغییرات در جهت بهبود تجربه کاربری و ارائه حداکثر اطلاعات مفید مورد نیاز به کاربر است.
✅ این بدان معنیست که ممکن است کاربر با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند شدن ابزارهای مختلف نیاز به اطلاعاتی داشته باشد که تا چندی پیش در صفحه نتایج جستجوی گوگل در دسترس وی نبوده است. لیکن با تغییراتی که به صورت دورهای در این صفحات انجام میشود، کاربر میتواند متناسب با نیاز خود، اطلاعات مفید را دریافت کند.
✳️ در حال حاضر، ساختار صفحه نتایج جستجوی گوگل شامل بخشهایی همچون ریچاسنیپتها، FAQها، نمایش ویدئو، نمایش دیگر لینکهای سایت و … است که البته تا یکی دو سال پیش از بسیاری از این بخشها خبری در نتایج جستجو نبود.
❇️ این بخش ها در حال حاضر به کاربر امکان میدهند به کاربردیترین نتایجی که ممکن است برای جستجوی خود پیدا کند دست یابد و البته روند کار به گونهای پیشبینی شده که کمتر کاربری به صفحه دوم یا سوم نتایج جستجو مراجعه کند. یعنی نیاز کاربر حداکثر در ده لینک اول صفحه پاسخ داده شود.
چگونه در گوگل متمایز دیده شویم؟!
برای متمایز دیده شدن در نتایج گوگل میتوانیم از ریچ اسنیپتها (Rich Snippet) یا اسکیماهای مختلف در صفحات سایت استفاده کنیم. مهمترین اسکیماهایی که ما را در صفحه اول گوگل متمایز از بقیه سایتها نشان میدهد عبارتند از:
- اسکیمای صفحات ستاره دار
- اسکیمای محتوای سوالات رایج یا اسکیمای FAQ
- اسکیمای سوالات چطور یا How to Schema
- نمایش اطلاعات بیزینس محلی
- اسکیمای ویدیو
- اسکیمای پادکست
- اسکیمای تصاویر
- اسکیمای دست پخت
- و …
برای ساخت اسکیماها میتوانیم از کدهای اسکیما در صفحات و یا از افزونه های سئو وردپرس مختلف استفاده کنیم که محبوبترین افزونه ها برای این کار عبارتند از:
- افزونه اسکیما پرو یا Schema Pro
- افزونه رنک مث یا Rank Math
- افزونه All in One Schema
- و …