مدل کسب و کار چیست؟
مدل کسب و کار طرحی ساده از کسب و کار است که مشخص میکند چگونه شرکت یا مجموعه تجاری یک ارزش را ایجاد و برای گروه خاصی از مشتریان ارائه میکند و از طریق آن با چه مدلی کسب درآمد میکند.
نه بخش مدل کسب و کار
مدل کسب و کار را میتوانیم در یک جدول به اسم بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas) بنویسیم که دارای 9 بخش است یک کسب و کار است که عبارتند از:
- بخش مشتریان
- بخش ارزش پیشنهادی
- کانالها
- ارتباط با مشتری
- مدل درآمدی
- فعالیتهای کلیدی
- منابع کلیدی
- شرکای کلیدی
- ساختار هزینه
با تعیین این 9 بخش برای یک کسب و کار و ارتباط آنها، میتوانیم زبان مشترکی برای درک نحوه کارکرد یک کسب و کار داشته باشیم که معمولا برای ارتباط موثر با اعضای تیم و سرمایه گذارها بسیار کارآمد است.
ارتباط مدل کسب و کار و استراتژی سئو چیست؟
مدل کسب و کار شما قبل از هر چیزی مشخص میکند مشتریان شما چند گروه هستند و اینکه آیا هدف آنها دریافت ارزش پیشنهادی یکسانی است یا هر گروه از مشتریان کسب و کار شما به دنبال ارزش خاصی به شما مراجعه میکند و نیازها و پرسونای آنها کاملا متفاوت است.
برای مثال در یک کسب و کار پلتفرمی، 2 گروه مشتری وجود دارد:
- تامین کنندگان ارزش
- مشتریان خریدار ارزش پیشنهادی
در این نوع کسب و کارهای استراتژی سئو باید برای 2 گروه مشتری کاملا متفاوت با اهداف و نیت کاربری جداگانه تدوین شود. این موضوع مرحله تحقیق کلمات، طراحی معماری صغحات فرود سایت، و پازل محتوای سایت را تحت تاثیر قرار میدهد.
نتیجه گیری تا اینجا
با توجه به موضوعات گفته شده حال میدانیم برای شفافیت بیشتر و بهتر در استراتژی سئو، بهتر است ابتدا مدل کسب و کار و گروههای مشتریان مشخص شود و سپس با در نظر گرفتن مدل کسب و کار و بر اساس پلن مارکتینگ، یک استراتژی مناسب برای سئوی سایت تدوین شود.
به زودی در این پست ویدیوهایی ارائه خواهم کرد
در حال حاضر هر سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات مقاله بپرسید.
[WQSubscriptionForm id=1]